דו"ח האינטרנט של ישראל לתקופת הקורונה חושף:
כיצד השפיעה הקורונה על חיי הפנאי, המסחר, החברה ומצב הרוח של הישראלים
מתוך דו"ח מיוחד של חברות בזק בינלאומי, פלאפון, ו-yes
משבר הקורונה והסגר שהגיע בעקבותיו השפיע רבות על חיינו ועל האופן בו אנחנו משתמשים באינטרנט, בסלולר ובטלוויזיה, כך עולה מדו"ח מיוחד שהכינו החברות בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes:
השימוש באינטרנט והשיחות בסלולר שזינקו ועדיין לא חזרו לרמה הרגילה, הציבור שהחל למאוס בשידורי האקטואליה, אתרי המסחר שדווקא הרוויחו מהקורונה ואלו שהפסידו, איזו אפליקציה עשתה את הזינוק המרשים ביותר ואיזו אפליקציה פופולרית דווקא איבדה גובה.
אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק של פלאפון, yes ובזק בינלאומי: "המחקר שערכנו בשלוש החברות אפשר לנו לנתח כיצד השתנו החיים שלנו בזמן אחת התקופות המאתגרות ביותר מאז קום המדינה.
כבר בתחילת משבר הקורונה ראינו את השינויים הגדולים בהרגלים בכל תחומי החיים של הציבור בישראל: הפנאי, התרבות, הקניות, התנועה והאינטראקציות הבין אישיות.
אפליקציית הזום ללא ספק הפכה למלכה של תקופת הקורונה, גם היום עם החזרה לשגרה החדשה יש עלייה עצומה בשימוש בה ולהערכתי היא תישאר אתנו עוד הרבה זמן.
היא או אפליקציות דומות לשיחות ועידה המוניות, יחליפו חלק גדול מפגישות העבודה ואולי גם ממפגשים חבריים ומשפחתיים. הקורונה הוכיחה שפגישות וירטואליות אולי פחות נעימות אבל הן יעילות ועושות את העבודה."
כותרות דו"ח האינטרנט לתקופת הקורונה והשגרה החדשה
- למרות החזרה לשגרה, השליחים של Wolt ותן ביס שהפכו לסמל של משבר הקורונה ממשיכים לעבוד קשה גם כיום, לאחר שהישראלים ממשיכים להזמין אוכל הבייתה ולהשתמש באפליקציות אלו ברמה דומה לרמת משבר הקורונה. השליחים של רשתות המזון לעומת זאת יכולים לנוח כי רמת הזמנות המשלוחים אונליין מהסופרמרקטים שעלתה עד ל-130% יותר מבימי שגרה, חזרה לרמתה הרגילה.
- הישראלים חזרו להצטלם ולהעלות תמונות באינסטגרם לאחר ירידה משמעותית בשימוש באפליקציה בזמן הקורונה. אפליקציית הזום, מלכת הקורונה, עדיין פועלת בשימוש גבוה מאוד למרות החזרה לשגרה וממשיכה להחליף את הפגישות הפיזיות.
- אוהבים מרחוק – למרות שכבר אפשר לצאת מהבית, הישראלים ללא ממהרים לצאת לדייטים – ירידה של 10% בשימוש באפליקציות הכרויות דווקא עם החזרה לשגרה.
- והרי החדשות: נמאס משידורי האקטואליה! לאחר עלייה של כ-120% בצפייה במשדרי האקטואליה והחדשות בתקופת משבר הקורונה, גם כיום יש צפייה גבוהה בכ-30% יותר מבימי שגרה. מעניין אבל פחות.
- כן, עוזב את העיר, אבל תלוי לאן– אמנם הכבישים כבר יחסית מלאים והפקקים חזרו אבל השימוש בוויז שירד עד ל-99% בליל הסדר מרמתו הרגילה, עומד היום על 30% פחות לעומת תקופת טרום הקורונה. לעומת זאת אף אחד לא חולם על ניו יורק סיטי – נתב"ג עדיין ריק.
- שומרים על הארנק – למרות החזרה לשגרה, הישראלים לא ממהרים להסתער על אתרי הקניות הבינלאומיים (אמזון, איביי, עלי אקספרס וכו') שספגו ירידה של כ-20% בכניסות אליהם, ירידה שנמשכת עד היום.
הציבור בבית והרשתות החברתיות חוגגות מלבד אחת...
זום – הקורונה והסגר החברתי עשו לזום רק טוב. אפליקציה שספק אם 50% מהציבור הכיר אותה לפני הקורונה, רשמה גידול של למעלה מ-5,000 אחוזים במספר המשתמשים באפליקציה!
ווטסאפ – השימוש בווטאספ עלה בכ-40% בתקופה שבין סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום ועד עוצר פסח. לאחר גל ההקלות השני השימוש בווטסאפ חזר לשימוש כמעט זהה כמו בימי טרום הקורונה.
טיקטוק – לאחר הגבלת המסחר וההתקהלות החלה עלייה של כ-30% בשימוש בטיקטוק. לאחר גל ההקלות הראשון חלה עלייה של 60% בשימוש באפליקציה שנשארה יציבה עד היום.
פייסבוק – עם סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום חלה עלייה של כ-30% בשימוש בפייסבוק. החל מהטלת מגבלת מאה המטרים השימוש התייצב על עלייה של 10% יותר מבימי שגרה, עלייה זו נמשכת עד היום.
אינסטגרם – הרשת החברתית היחידה שהפסידה ממשבר הקורונה. החל מסגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום, חלה ירידה של כ-10% בשימוש באינסטגרם. לאחר עוצר חג פסח השני החלה הרשת להתאושש והשימוש שלה כיום די דומה לשימוש בימי טרום הקורונה.
הישראלים הסתערו על אתרי רשתות המזון ואפליקציות ההזמנות ממסעדות ועזבו את אתרי הסחר הבינלאומיים
אתרי משלוחי אוכל ו- אפליקציות משלוחי אוכל – המרוויחים הגדולים של משבר הקורונה. החל ממגבלת מאה המטרים חלה עלייה של 60% בשימוש באפליקציות אלו. עם גל ההקלות הראשון חלה עלייה 130% בשימוש באפליקציות. גם כיום קיימת עלייה של 100% בשימוש באפליקציות. הציבור לא מוותר על אוכל מבחוץ למרות החזרה לסוג של שגרה.
אתרי סופרמרקטים – הציבור עבר להזמנות אונליין. בהגבלת המסחר וההתקהלות חלה עלייה של 40% בהזמנות אונליין, זה קפץ ל-100% במגבלת המאה מטרים. לאחר גל ההקלות הראשון חלה ירידה הדרגתית בהזמנה מאתרי האונליין וכיום ההזמנות אונליין הן פחות מימי השגרה בכ-20%.
סחר בינלאומי – המפסידים הגדולים מהקורונה הם אתרי הסחר הבינלאומיים (איביי, אמזון, עלי אקספרס וכו') שספגו החל מסגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום ירידה של כ-20%. הירידה הזאת נמשכת עד היום.
השימוש באינטרנט והשיחות בסלולר זינקו
עם פרוץ משבר הקורונה חלה הדרגתית בשימוש באינטרנט הקווי והסלולרי וכן חלה עלייה בכמות השיחות בסלולר. השימוש כיום עדיין גבוה יותר מימי השגרה.
שיחות סלולר – מאז סגירת מערכת החינוך חלה עלייה של כ-25% בכמות שיחות הסלולר, השימוש הגבוה ממשיך גם לאחר גלי ההקלות הראשון והשני והחזרה של מערכת החינוך.
גלישה קווית – לאחר סגירת מערכת החינוך חלה עלייה של כ-35% בשימוש באינטרנט הביתי שהגיעה לכ-40%. גם כעת לאחר החזרה החלקית של מערכת החינוך, הגלישה גבוהה מהרגיל בכ-20%.
גלישה סלולרית – לאחר מגבלת מאה המטרים חלה עלייה של 15% בשימוש בגלישה סלולרית.
הצפייה בטלוויזיה – נמאס משידורי האקטואליה - עוברים לצפות בסדרות וסרטים
שידורי אקטואליה – הציבור מאס באקטואליה – לאחר סגירת מערכת החינוך ומעבר למתכונת חירום חלה עלייה של 120% בצפייה בשידורי אקטואליה, בתקופת פסח העלייה עמדה על 60%, בגל ההקלות השני כשהציבור חיכה לקבלת ההקלות חלה עלייה של 90% ומאז חלה ירידה עקבית בצפייה כשכיום יש צפייה של 30% יותר מהרגיל בשידורי אקטואליה.
צפייה בסדרות וסרטים – החל מסגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום, חלה עלייה של כ-20% בצפייה וסדרות וסרטים. במהלך חג הפסח, כשרוב הציבור היה בבית ולא יכל לצאת לטייל כמו בכל שנה, חלה עלייה של כ-60% בצפייה בסרטים וסדרות ובמקביל חלה עלייה של כ-90% בשימוש בשירותי ה-VOD. עם גל ההקלות הראשון החלה הצפייה בסדרות וסרטים והשימוש ב-VOD לרדת בהדרגה וכיום הצפייה בסדרות וסרטים חזרה לרמה של טרום פרוץ משבר הקורונה. השימוש ב-VOD לעומת זאת, עדיין גבוה ב-30%.
שידורי הספורט – מלאחר סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום חלה ירידה של כ-85% בצפייה בספורט. הירידה נמשכת עד היום.