חוק הגנת הצרכן או: מספיק להיות פרייארים
מי לא מצא את עצמו, יותר מפעם, יושב וממתין לטכנאי שהיה אמור להגיע בין שמונה לעשר, ופשוט לא הגיע?
תכל'ס, מי לא?
עד לא מזמן כל מה שיכולנו לעשות (ולצערי ישנם עדיין שעושים כך), יכולנו רק לקטר, להמשיך להמתין או לנסות להשיג את מוקד השרות בשביל להזמין את הטכנאי שוב ולקוות שבפעם הבאה, הוא אכן יגיע. בזמן.
חבר הכנסת איתן כבל, שידרג את הצעת חוק הטכנאים והציע להוסיף כי גם טכנאי הבא לבצע התקנה (או הסרה) ולא יגיע בזמן, יכלל בחוק לכל דבר ועניין.
מה אומר חוק הגנת הצרכן הוראות סעיף 18א' (ג) – הידוע בכינויו חוק הטכנאים? בשתי מילים: פישלת? שלם!
וביותר משתי מילים, זמן המתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה… ניתן לקרוא על כך במדריך אמון הציבור על חוק הטכנאים.
וקרה הדבר – טכנאי שאמור היה להגיע לביתי להתקנת פרטנר TV, שכח להגיע…
כהרגלי, לא התעצלתי, ישבתי וכתבתי לחברת פרטנר, בצרוף העתקים לגורמים שונים, חברים, פייסבוק ועוד.
המכתב...
29/08/2017 14:32
שלום,
תואמה לי התקנה הבוקר, 29/08/2017 בין השעות 08:00-10:00. הערתי את הילדים בשבע וחצי, סידרתי את הבית, אפילו את המצעים בחדר השינה. שיהיה.
בשעה 09:30, עקב אכזבות עבר, התקשרתי למוקד לברר את מועד הגעתו המדוייק של הטכנאי.
לאחר המתנה של 11 דקות, ענתה לי בחורה נחמדה, בדקה מה שבדקה, ואמרה כי היא מעבירה אותי למחלקת משהו לדבר עם מישהו.
עוד 3 דקות המתנה, השיחה נותקה ומאז אף אחד לא חשב לשוב אלי.
הטכנאי כמובן לא הגיע, צלצל, סימס או שלח יונה. את השעתיים ששרפתי בהמתנה, ואת 4 השעות שאיבדתי אני עוד מצפה לקבל.
נתב השיחות אצלכם, אחד מהעונשים היותר הזויים, חייגתי למוקד 5484, איתם ביצעתי את העסקה מלכתחילה, תשובת הנציגה: "לא אני ביצעתי איתך את העסקה, אני לא יכולה לעזור, חייג 5474 – זה מוקד הטלוויזיה".
אז חייגתי, שוב מסלול חסר כל היגיון בניתוב השיחה שבסיומו הגעתי ל: בחר 1 לשרותי טלפון או 2 לשרותי אינטרנט…
אז בחרתי 1, עוד המתנה מייגעת, והבחורה מיד מעבירה אותי למחלקת טלוויזיה.
עד עכשיו, נשרפו רק היום כבר 5 שעות מזמן העבודה שלי. אני לא יקר. גובה 250 ש"ח לשעה. נכון ל 14:21 פרטנר כבר חייבים לי 1250 ש"ח.
על טעות דומה, הוט משלמים לנו החזרים וזיכויים כבר 7 חודשים.
האם ככה אני אמור להתחיל את הרומן החדש שלי עם פרטנר?
את החברה אני מכיר מיום הקמתה, עוד כשישבה בהרצליה ואני עבדתי כעיתונאי הייטק בערוץ 1.
אח"כ כסמנכ"ל פרוייקטים של רדיו bu99fm הכרתי את פרטנר עמוק מבפנים, ובהמשך כשלייבל מוסיקה לו ניהלתי את כל עולם הניו מדיה, היה הראשון לחתום חוזה טאלנט מול החברה.
אז הכרתי התנהלות אחרת.
14:30, אני עדיין בהמתנה למחלקת הטלוויזיה. נמאס לי, חם לי באוזן ויש לי עבודה. ניתקתי.
4 שבועות, אני עדיין בציפייה לטלוויזיה אחרת.
6.5 שעות, אני עדיין מנסה להבין איפה הטכנאי.
בברכה,
גיא ברנע
העתק:
כל מקום שאמצא לנכון
עבר יום... עברו יומיים...
אחרי קצת צעקות וירטואליות, נקבע לי תור חדש! שוב ניקינו את הבית, שטפנו את הסלון ו… מי לא בא?
הפעם זה כבר נראה לי מוגזם.
אופן הפעולה או החשיבה של החברות הגדולות, הבטוחות שיכולות להתנהג אלינו, הצרכנים, איך שבא להן, ואנחנו נשתוק יכול להטריף וכבר מזמן אינו מקובל.
היום, לנו כצרכנים, יש הרבה יותר כח, גם בלי תעודת עיתונאי או קשרים. רק צריך קצת סבלנות ורצון.
כמה מפתיע,
דבר לא קרה...
מכיוון שכל השיחות שלי מוקלטות (אפליקציה פשוטה לאנדרואיד), מכיוון שנציגי השרות עימם דיברתי, הבטיחו מפורשות ואף היו אלו שהציעו מלכתחילה את הפיצוי, החלטתי לא לוותר, הפעם להילחם בכל הכח, ושלחתי את המכתב הבא, רק הפעם, עם עוד כמה מכותבים…
התוצאה?
הפיצוי שולם במלואו, ההתנצלות הועברה והתקבלה והמערכת גילתה, שוב, שהצרכן כבר לא פרייאר של אף אחד…
וכן, אני אמשיך במלחמות הקטנות שלי, אצרף אלי עוד ועוד ובסוף נצליח.
אין שום סיבה "לקבל כאפות מהגדולים."
ולפעמים, שווה 'לאבד' זמן עבודה ולהשקיע את הזמן הזה…
תאריך 21/11/2017
שם פרטי ושם משפחה: גיא ברנע
כתובת למשלוח דואר: XXX
לכבוד:
חברת פרטנר – מנכ"ל פקס: 03-9054123
המשך לפנייתי מתאריך 19.11.2017 (מצ"ב)
בהמשך לפניותיי בנדון, לרבות פנייתי האחרונה מה 19.11.2017, ובהמשך לשיחת הטלפון שבוצעה ע"י נציגתכם לאחר פנייתי הנ"ל למנכ"ל החברה, אבקש לחדד את נקודות פנייתי.
- ביקור טכנאי לצרכי התקנה שנקבע לי לתאריך 29/08/2017 לא התקיים. נציג החברה, בשיחת טלפון לתאום מועד חדש, הודיע לי כי אני זכאי לפיצוי בסך 600 ₪.
- ביקור טכנאי לצרכי התקנה שנקבע לי למחרת, 30/08/2017, לא התקיים. הטכנאי או נציג החברה, הודיעו לי כי שוב אני זכאי לפיצוי בסך 600 ₪.
- לאחר ששלל נציגי פרטנר ביקשו ממני את שמות האנשים עימם שוחחתי, תאריכי השיחה, שעות השיחה ועוד פרטים שנשמעו כאילו בקשות התשה, ביקשתי לקבל מחברת פרטנר את הקלטות כל השיחות שבוצעו איתי. הובהר לי כי אין כל אפשרות לשלוח לי אותם, ואם ארצה, עלי לגשת למרכז שרות של פרטנר.
- אני אישית במקצועי ובהיותי כתב ההיטק הראשון שהיה בארץ בערוץ טלוויזיה (1) וכסמנכ"ל בעברי ברדיו bu99fm (שיתוף פעולה עסקי רחב בין פרטנר לרדיו 99fm) יודע בוודאות כי אין כל מניעה טכנית לשלוח קובצי קול ו/או קישור לקובצי קול ו/או דיסק עם קובצי קול. ברור לי כי תשובות פרטנר בנושא זה הינן מלחמת התשה, בדיוק כמו שברור לי שחובת ההוכחה במקרה זה, היא על פרטנר – מבצעת ההקלטות.
- תשובת פרטנר כי נאותו לזכות אותי במחצית מהסכום כ "הטבה שרותית" מגוחכת, כי גם פרטנר – על גודלה, לא חברה פילנטרופית המחלקת הטבות שרותיות כספיות.
- לולא הובטח לי הפיצוי הנ"ל, אולי הייתי מסתפק ומתקדם, אך איני מוכן לקבל יחס של שקרן או חמדן ובטח לא שיחות מתנשאות מנציגות המקריאות מנטרה כתובה ללא התייחסות כלל לתשובות או לתגובות הניתנות ממני.
- אציין כי גם כיום, אני לקוח מרוצה ברמת השרותים של פרטנר TV, ליסינג המכשירים ומערכת הסיב האופטי ואין בכוונתי להפסיק להיות כזה בזמן הקרוב. אך כפי שאני מחנך את ילדיי – הבטחות צריך לקיים.
- אציין עוד כי דרישתי אינה מופרכת, וכי כבר עברה בקריאה טרומית הצעת תיקון החוק כפי שהוגש ע"י ח"כ איתן כבל, האומרת כי חוק "פיצוי טכנאי" יורחב גם עבור מקרים שבהם תואם ביקור טכנאי למטרת התקנה והסרה של מוצרים מבית הלקוח. וכי סמנטיקת המילים בהם משתמשת החברה – לא במקומה ולא פותרת את העובדה כי 3.5 שעות מזמן עבודתי (ואני עצמאי), נשרפו פעמיים, לריק, בהמתנה להגעת טכנאי החברה. נכון, אני נודניק, אבל אל מול עוולות צרכנים, אני נלחם שנים, גם במסגרת עבודתי המעניקה שרותים מלאים לעצמאים ולעסקים קטנים ב Low Cost וללא עושק, ולא אפסיק כי נמאס הזלזול, נמאסה ההתנשאות ובעיקר נמאס היחס.
- אנחנו חיים בעידן חדש, עידן בו לצרכן סוף סוף יש כח צרכני, אפשרות להתבטא ואפשרות לעמוד על שלו. גם מול גופים גדולים המוקפים סוללות יועצים, עו"ד ודוברים.
- אצפה לתגובתכם במהלך 7 ימי העסקים, ולא יאוחר מ 30.11.2017.
- חומר קריאה מומלץ: כתבתה של מיכל רז – גלובס, כתבתה של אירה אימרגליק – וואלה עסקים
- נוסח הצעת החוק ביוזמת חברי הכנסת: איתן כבל, אורן אסף חזן, מירב בן ארי, עפר שלח, עיסאווי פריג', מיכל רוזין, דב חנין, יואל חסון, איציק שמולי, עמר בר-לב, חיים ילין, איילת נחמיאס ורבין, תמר זנדברג, מיכל בירן, מיקי לוי
בברכה,
גיא ברנע, ת.ז. 0XXX2, נייד: 052-XXX, משרד: 077-XXX, משרד: info@p21782-282-4622.s282.upress.link
מצ"ב
העתק פנייתי מה 19.11.2017
נוסח הצעת החוק – תיקון סעיף 18א
העתק:
חבר הכנסת איתן כבל – ecabel@knesset.gov.il
מאיה עוזרי – יועצת ח"כ איתן כבל לנושאים פרלמנטרים וועדת הכלכלה – azariama@gmail.com
חבר הכנסת אורן חזן – ohazan@knesset.gov.il
חברת הכנסת מירב בן ארי – bmerav@knesset.gov.il
חבר הכנסת עפר שלח – oshelach@knesset.gov.il
חבר הכנסת עיסאווי פריג' – efrej@knesset.gov.il
חברת הכנסת מיכל רוזין – mrozin@knesset.gov.il
חבר הכנסת דב חנין – dhanin@knesset.gov.il
חבר הכנסת יואל חסון – hyoel@knesset.gov.il
חבר הכנסת איציק שמולי – ishmuli@knesset.gov.il
חבר הכנסת עמר בר לב – obarlev@knesset.gov.il
חבר הכנסת חיים ילין – haimj@knesset.gov.il
חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין – ayeletn@knesset.gov.il
חברת הכנסת תמר זנדברג – tzandberg@knesset.gov.il
חבר הכנסת מיקי לוי – mickeylevy@knesset.gov.il
חברת הכנסת מיכל בירן – mbiran@knesset.gov.il
גיא לרר – הצנרת
פרטנר – נציב תלונות – Partner-tv.Email@service.partner.co.il
פניות הציבור – דוברות משרד התקשורת – dovrut@moc.gov.il
הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן – cpfta@economy.gov.il